Unitat d'Expertesa Clínica de Síndromes de Sensibilització CentralFibromiàlgia, Síndrome de Fatiga Crònica i Síndrome de Sensibilitat Química Múltiple

Preguntes freqüents

Què em passarà en el futur?

La fibromiàlgia és una malaltia crònica, el que significa que dura molt de temps, possiblement durant tota la vida. Però no és una malaltia progressiva. No causa la mort i no destrueix les articulacions, els ossos o els músculs. En alguns/es pacients pot millorar amb el pas del temps.

Com em puc ajudar?

És molt important que el/la pacient prengui les regnes de la seva malaltia, que tingui un paper actiu en el seu propi tractament: complir les indicacions del seu metge/essa i de la resta dels professionals que el/la tracten. Hi ha moltes coses que pot fer per ajudar-se: dormir bé. Millorar la quantitat i qualitat del son és fonamental perquè aquest sigui un somni reparador, que s'aixequi millor que quan s'ha ficat al llit. (Veure: "Consells per dormir millor"). Malgrat tot, molts pacients tenen problemes de son; és important comentar-li al metge/essa perquè pugui ajudar-lo/la.

Puc treballar?

Depèn de la situació particular de cada pacient i del tipus de treball que desenvolupi. La major part de pacients pot continuar treballant però alguns/es han de modificar certs hàbits laborals. Alguns/es han de reduir el nombre d'hores que treballen o canviar a un altre tipus de treball amb menor demanda física o psíquica. La readaptació del lloc de treball pot ajudar.

Si és completament incapaç de treballar, pot demanar la incapacitat laboral transitòria o permanent. De moment, la legislació laboral espanyola no recull a la FM com a causa d'incapacitat laboral permanent. Alguns pacients aconsegueixen la incapacitat laboral més per altres malalties que presenten que per la pròpia malaltia. (Per a més informació consultar el butlletí informatiu sobre el marc legal de la FM).

Puc menjar de tot?

No hi ha una dieta específica recomanada per a la FM. Hi ha pacients que expliquen que es troben millor quan eviten prendre certs aliments. És important realitzar una dieta equilibrada i saludable. La dieta mediterrània pot ser un bon exemple: abundant en fruites, verdures, amanides i peix. Es recomana evitar els picants, els menjars molt greixosos, els aliments molt rics en sucres, els estimulants com el cafè/té i les begudes amb cafeïna i evitar l'abús de l'alcohol. (Per a més informació consultar el butlletí informatiu sobre la nutrició en la FM).

Consells per dormir millor

  • Tenir una rutina estable per dormir: vagi-se'n al llit sempre a la mateixa hora i aixequi's sempre a una hora concreta, inclòs caps de setmana i vacances.
  • Eviti cafè, té, begudes amb cafeïna, xocolata i alcohol des del migdia.
  • Fer exercici de forma regular, millora el son. Però no faci exercici durant les 3 últimes hores abans d'anar a dormir.
  • No faci la migdiada.
  • Reservi el llit per dormir: eviteu al llit activitats com veure la televisió, llegir llibres o treballar amb l'ordinador portàtil.
  • Mantingui la seva habitació fresca, silenciosa i fosca.
  • Eviti menjars picants i ingerir molts líquids abans d'anar dormir.
  • Eviti prendre alcohol abans de dormir.
  • Relaxi's abans d'anar a dormir: eviti treballar just abans d'anar a dormir. Realitzi activitats relaxants com escoltar música suau. Pot ser convenient prendre un bany d'aigua calenta.

Cercador


Amb el patrocini de:

Ferrer Gelos, expertos en el tratamiento del dolor

Aquesta web ha estat elaborada amb l'assessorament científic del Dr. Josep Blanch i Rubio

Campanyes internes

  • Pla d'igualtat del PSMar
  • Hospitals sense fum
  • Hospitals sostenibles
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2022 Parc de Salut Mar · Nota Legal | Política de Cookies | Accessibilitat