Notícies

7 de novembre de 2019 - Informació general

Shared Patient Experience aprèn de les iniciatives d’experiència amb els pacients liderades pel PSMAR

Shared Patient Experience aprèn de les iniciatives d’experiència amb els pacients liderades pel PSMAR

Una dotzena de professionals de diferents centres belgues i francesos han visitat l'Hospital del Mar per conèixer de primera mà les iniciatives de participació dels pacients i les seves famílies en el desenvolupament de diferents projectes del PSMAR. L'Hospital del Mar és un dels tres hospitals catalans que rebran aquesta visita.

Els projectes de l'Hospital del Mar i també els de l'àmbit de tot el PSMAR, basats a identificar necessitats i propostes dels pacients i famílies per tal d'incorporar-les en el disseny dels mateixos, han estat al centre de la visita que una dotzena de directius de diferents àmbits assistencials i responsables d'experiència del pacient estan fent a la ciutat de Barcelona. La iniciativa forma part d'un projecte liderat per l'entitat Shared Patient Experience, una organització sense ànim de lucre que promou el reconeixement d'iniciatives amb experiència del pacient i que treballa per a l'intercanvi d'iniciatives d'aquest tipus a Europa, per facilitar i accelerar l'aplicació d'aquestes pràctiques.

Shared_patient_experience

La shared patient experience promou aquelles iniciatives i projectes que situen l'opinió i les necessitats del pacient i la seva família al centre del procés. Conèixer l'experiència del pacient implica incorporar les seves necessitats i propostes a diferents nivells, ja sigui el disseny dels models organitzatius com el redisseny dels processos, la planificació dels espais o per generar confiança i millorar l'empatia, arribant al nivell més bàsic de la presa conjunta de decisions.

Shared_patient_experience

El Servei d'Atenció al Ciutadà del PSMAR lidera la implementació d'aquesta orientació estratègica en l'atenció al pacient a la institució. Com ha explicat Maribel Pérez, la seva Directora, "el fet de rebre aquesta visita, compartida amb els dos centres catalans amb pràctiques reconegudes en l'àmbit de l'experiència del pacient a l'Estat, l'Hospital Clínic i l'Hospital Sant Joan de Déu, demostra que ens estem posicionant al capdavant de l'aplicació d'aquesta visió. Ser un referent a Europa a l'hora d'integrar els pacients i les seves famílies per a definir i planificar la gestió sanitària, és un repte per a nosaltres".

Shared_patient_experience

La cap d'Atenció al Ciutadà de l'Hospital del Mar, Priscila Giraldo, ha volgut destacar que "ha estat una jornada de treball molt enriquidora en la qual s'han compartit els projectes que estem desenvolupant a l'hora de millorar l'experiència del pacient en els nostres centres. A més, rebre el feedback dels companys experts en experiència del pacient d'altres centres d'Europa és un valor important per a nosaltres".

Shared_patient_experience

La Dra. Antonia Vázquez, cap de secció del Servei de Medicina Intensiva, va analitzar el desenvolupament del pla d'humanització de l'UCI, destacant com, amb la participació de pacients i famílies, s'estan dissenyant i implementant un conjunt de propostes suggerides als grups de treball conjunts. Els assistents van valorar el fet que s'estan aplicant de forma efectiva moltes de les iniciatives proposades pels malalts i les seves famílies. 

 

Experiències pròpies

Aquesta filosofia de treball, anar de la mà dels pacients i tenir en compte allò que diuen, ja s'ha aplicat amb èxit a diversos projectes de l'Hospital del Mar, que s'han beneficiat d'aquesta visió de la gestió, com ara, la primera intervenció d'aquestes característiques, en els elements de confort, distribució dels espais i processos informatius de l'edifici B, el primer del pla d'ampliació del centre o el procés de co-creació en el de la segona fase. També s'han treballat els processos d'acollida hospitalària a tots els centres del PSMAR o la creació del Fòrum de Pacients i Famílies del PSMAR. A la vegada, la veu dels pacients i dels seus familiars, també està sent escoltada en el desenvolupament dels plans d'humanització de l'UCI, i en el disseny de projectes de recerca de l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques (IMIM), com el PENSA, sobre la prevenció de les demències.

A la visita han participat representants de 6 centres hospitalaris de Bèlgica i França. Les Cliniques Universitaires Saint-Luc i la Clinique Saint Jean, totes dues a Brussel·les, l'AZ Nikolaas, de Sint Niklaas, l'AZ Maria Middelares, a Gant, el Centre Hospitalier Chrétien de Lieja i Exolis, a Marsella.

Compromís social

  • Compromís social

© 2006 - 2019 Parc de Salut Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat