El Mar a la xarxa. Parc de Salut Mar. Barcelona

Una UCI amb H d’humanitzar

Sortir de l’UCI per veure el mar

El servei de Medicina Intensiva de l'Hospital del Mar s'acosta al seu primer mig segle de vida. 50 anys d'història i d'històries que ara afronten un moment clau, amb projectes de futur plens d'il·lusió i ferm compromís per continuar oferint les millors cures als pacients en un ambient cada vegada més humanitzat.

El Servei de Medicina Intensiva, de forma conjunta amb el Servei d'Atenció al Ciutadà, van engegar l'any passat un ambiciós projecte per millorar l'experiència del pacient crític i dels seus familiars identificant les seves necessitats i demandes. Per fer-ho, es va treball amb grups focals de pacients i familiars, que, a partir de la seva experiència com a pacients ingressats en aquest servei, van expressar la seva opinió sobre com ha de ser una unitat de cures intensives tant des del punt de vista d'equipament, com de processos i tracte amb els professionals. Un procés enriquidor que va permetre dissenyar les línies mestres d'actuació per a avançar cap a una medicina més propera i humana. I que també va tenir en compte les necessitats dels professionals que hi treballen.

Un projecte que, com explica el Dr. Joan Ramon Masclans, cap del Servei de Medicina Intensiva, i la Sra. Desirée Ruiz, cap de la Unitat d’infermeria del servei, busca canviar la visió i el funcionament d'aquestes unitats. "Fins ara, l'UCI era un lloc fred, tancat, destinat a salvar la vida. Ara és un lloc que continua estant destinat a salva la vida, però assumint que són moments difícils per al malalt i les famílies, fent que sigui més acollidora per a tots ells tant des del vessant mèdic com personal".

"Incorporar al pacient i a les famílies a l'estratègia de millora de l'atenció a l'UCI és el millor camí per a millorar la seva salut perquè és la clau per a una experiència positiva", explica Priscila Giraldo, cap del Servei d'Atenció al Ciutadà de l'Hospital del Mar. Per a ella, el fet de "cridar a pacients i famílies que havien estat atesos a l'UCI, perquè vinguessin a participar en els grups focals amb altres pacients sobre com millorar aquesta unitat, i que s'emocionessin mentre explicaven que l'atenció del personal va ser tan propera i humana, mentre proposaven millores, sens dubte, això és una oportunitat que els gestors hem de saber utilitzar per a millorar el dia a dia de l'atenció al pacient i la seva família, tenint en compte que fer-ho és ja una clau per a fer créixer les organitzacions i proporcionar eines a un pacient cada vegada més compromès amb la seva salut"

Aquesta és una tendència general als hospitals de tot el món, encapçalada a l'Estat per Proyecto HU-CI, una iniciativa posada en marxa pel metge intensivista Gabriel Heras. Perquè aquestes unitats salven vides, però, què passa després amb els pacients? I amb les seves famílies? I amb els professionals que hi treballen?

Una UCI compromesa amb la humanització

Fruit del treball realitzat de forma conjunta entre els serveis de Medicina Intensiva i Atenció al Ciutadà, s'han posat en marxa un conjunt de mesures destinades a aprofundir en aquesta nova visió de l'UCI, on cada any reben uns 700 pacients (gairebé el doble si es té en compte la Unitat Coronària) i on treballen una setantena de professionals. A banda de millores arquitectòniques, que també es tindran en compte en el disseny de la unitat que es construirà al nou edifici de l'ampliació de l'Hospital del Mar, també es té en compte el benestar emocional dels pacients i les seves famílies.

Sales d'espera i d'informació més amables

La sala d'espera deixarà de dir-se així i es convertirà en una SALA D'ESTAR, on els familiars podran passar el temps d'una forma més còmode i amigable, en un espai més confortable i agradable. També es reformarà el despatx d'informació mèdica, per facilitar la comunicació entre els professionals i les famílies, creant un espai que permeti trencar la barrera actual entre tots. Uns projectes que comptaran amb la col·laboració de la Fundació Amics de l'Hospital del Mar.

A la vegada, s'ha ampliat l'horari d'estada dels familiars amb els pacients. Ara, un d'ells pot acompanyar-lo les 24 hores del dia, sense restriccions.

Música a l'UCI

Ja s'han fet diversos concerts a la unitat, per a pacients i familiars, amb una gran acollida. Fins i tot, les persones ingressades van poder escollir quines cançons volien escoltar. I s'està treballant en un programa de musicoteràpia, del qual s'ha fet una prova pilot gràcies a un conveni amb el Màster de Musicoteràpia de la Universitat de Barcelona i en col·laboració amb els Amics de l'Hospital del Mar. Unes actuacions que serveixen tant per animar com per relaxar els malalts i ajudar-los a superar les situacions de deliri que provoca la seva patologia i l'estada a l'UCI.

Televisió i mobilització precoç dels pacients

Televisió a un box d'UCI? Sí, es tracta d'un element que permet als pacients situar-se, a banda de fer que el temps que es passa ingressat a la unitat sigui menys llarg. I s'estan aplicant mesures per reduir els sorolls i adaptar la il·luminació a les necessitats dels pacients i el moment del dia. També es disposa de grues de sostre a part dels boxs per aixecar els pacients i d'un nou programa de fisioteràpia en col·laboració amb l'empresa Hill-Rom. A la vegada, s'analitzen aquells casos en els quals els familiars volen participar en les cures dels pacients, d'acord amb el personal d'infermeria.

Control de la síndrome post-UCI

Els professionals del Servei de Medicina Intensiva estan aplicant un programa de seguiment dels pacients una vegada han sortit de l'UCI per poder comprovar la seva evolució i les possibles complicacions derivades de la seva estada a la unitat. Primer a planta i, ben aviat, a consultes externes una vegada hagin rebut l'alta hospitalària.

Suport emocional

Tenir una persona propera ingressada a un lloc com una unitat de cures intensives sempre suposa una forta càrrega emocional. El pacient es converteix en el centre d'una situació que s'escapa del control dels seus familiars que, moltes vegades, se senten exclosos o perduts. I en aquests casos, trobar algú que escolti i acompanyi significa una gran diferència.

Aquesta va ser una de les necessitats identificades durant el procés de treball amb els pacients i els seus acompanyants. I la resposta va arribar de la col·laboració amb l'associació Grup Temps. Aquesta entitat de voluntariat ofereix acompanyament al final de la vida i en el dol, entenent com a dol qualsevol pèrdua. I des de fa un any treballen amb els professionals dels serveis de Medicina Intensiva i Atenció al Ciutadà.

En aquest temps la desena de voluntaris de l'associació han atès unes 200 famílies, oferint, segons el seu responsable, Ricard Díaz, "suport emocional a partir d'una situació viscuda, inesperada, fent que la persona connecti amb què ha passat, entengui què passa i sigui una persona útil per a la seva família".

La seva actuació passa per l'empatia i el silenci, per donar espai a aquestes persones afectades per una situació inesperada perquè puguin expressar els seus sentiments i afrontar el conflicte. "Es tracta de mirar la família", explica una de les voluntàries, Sílvia Álvarez. S'avalua amb els professionals del servei cada cas de forma individual, les seves necessitats. I se'ls escolta. "La gent que està a l'hospital necessita parlar, compartirà l'angoixa que està patint", explica.

Peu de foto: La Sílvia Álvarez durant una de les seves visites a l'UCI

Els voluntaris de Grup Temps han rebut formació per afrontar aquestes situacions. "El primer que fas en formar-te és mirar-te a tu mateix, els teus dols i pèrdues", comenta la Sílvia. La iniciativa ha tingut una molt bona rebuda per part dels professionals i dels pacients i les seves famílies. Tant és així, que s'ha decidit ampliar-la i ara s'oferirà de dilluns a divendres (fins ara era de tres dies a la setmana).

Sortir de l'UCI per veure el mar

Sentir el sol i la brisa a la pell. El so de les onades, els crits de les gavines i el rumor de la gent passejant pel Passeig Marítim. Perquè un pacient ingressat a l'UCI no pot gaudir-ne i beneficar-se'n en el seu procés curatiu? Així ho van pensar els professionals del Servei de Medicina Intensiva, que, d'acord amb els pacients i els seus familiars, i dins el programa d'humanització de les cures, van decidir aplicar un programa de sortides programades per a les persones ingressades a la unitat de cures intensives.

Fins ara, l'estada dels pacients a una unitat com aquesta es limitava a rebre les cures necessàries per a la curació. Però la nova tendència a la humanització d'aquests espais ha sacsejat com s'hi treballa. I una opció per alguns dels pacients és poder gaudir d'estones controlades fora del seu box. Com explica el Dr. Masclans i la Sra. Ruiz, "fins ara, l'èxit per a nosaltres era que el pacient sortís de l'UCI. Ara és com en surt".

Altres articles

La dona, la ciència i el Mar

Treballant per la visualització del talent femení #Som8deMarç

La protagonista: Carmen Altaba

L’experiència d’una professional sanitària com a pacient

“Encara avui m’impressiona que el mar té un color cada dia diferent”, Dra. Olga Vázquez

Protagonistes: Olga Vázquez, Ramón Pujol, Marta Crespo, Jorge Armentia i Antoni Martínez Roig, guardonats amb els Premis a l'Excel·lència Professional del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona

L'Hospital del Mar inicia la segona fase de la seva ampliació

Pacients i familiars han participat, per mitjà d'un procés de co-creació, incorporant la seva visió en la definició dels nous espais

Els protagonistes: Rosa Balaguer i Gerard Garriga

La Rosa ha estat 40 anys treballant al PSMAR i des del 19 de juny gaudeix de la jubilació, mentre que el Gerard, fa uns dies, va iniciar la seva etapa professional com a infermer al Bloc quirúrgic

Els protagonistes: Esther Ruz i Álex Morera

Resident d’últim any d’Urologia i resident de primer any de Cirurgia General, respectivament.

La protagonista: Elisabeth Lafuente

Premi Jove Talent en Atenció Hospitalària de la Societat Catalano-Balear d’Infermeria

El protagonista:

Jordi Martínez Roldán

Director d'Innovació i Transformació Digital