L'Hospital del Mar ha volgut fer partícips els pacients i les seves famílies en la segona fase d'ampliació de l'Hospital, concretament en la definició i el disseny dels espais de les àrees d’hospitalització, quirúrgica, maternoinfantil i dels espais comuns.
Un procés participatiu
El 2018 s'ha engegat el procés de cocreació del nou Hospital del Mar, durant el qual els pacients i familiars han identificat les seves necessitats com a usuaris i han creat propostes a través de dinàmiques de participació innovadores com el design thinking i els serious games.
Els objectius d’aquest procés de cocreació són:
• Generar idees al voltant de l’espai ideal: característiques físiques i d’espai, d’experiència, ambientals, etc.
• Definir conceptes d’espai i crear prototipus gràfics de les solucions.
• Validar i refinar els prototipus dissenyats amb ciutadans i professionals.
• Introduir metodologies innovadores en la gestió de l’experiència del pacient.
En una primera fase, es va recollir informació i es va fer una reunió amb l'equip tècnic per saber quins eren els requeriments mínims que calia complir. A partir de les entrevistes a pacients i familiars es va elaborar un mapa de necessitats com a punt de partida per preparar els workshops de generació de solucions.
El procés té continuïtat el 2019 amb la realització de tres workshops de cocreació (per a hospitalització, pediatria i cirurgia) i un workshop per a la validació de necessitats i cogeneració de solucions amb metges i personal d'infermeria. Finalment, es farà una anàlisi i el desenvolupament conceptual de les solucions.
Mapa de necessitats i insights
Amb els pacients, familiars entrevistats i participants dels workshops, s’han analitzat els diferents espais viscuts a l’hospital i s’han extret les necessitats de més rellevància i s’han proposat solucions per a cada espai de l'àrea d'hospitalització, l'àrea quirúrgica, i les zones comuns.
Cocreació amb pacients i famílies a la segona fase d’ampliació de l’Hospital del Mar