Notícies

28 de gener de 2022 - Informació general

L’Institut Bonanova rep dues ajudes del Ministeri d’Educació i Formació Professional

L’Institut Bonanova rep dues ajudes del Ministeri d’Educació i Formació Professional

Es tracta d'ajudes per al desenvolupament de projectes d'innovació i recerca aplicades i transferència de coneixement en la Formació Professional.

Dos projectes amb participació de l'Institut Bonanova de Formació Professional Sanitària han estat seleccionats dins de la convocatòria d'ajudes del Ministeri d'Educació y Formació Professional per a la realització de projectes d'innovació i recerca aplicades i transferència del coneixement en la Formació Professional. Un d'ells el liderarà el mateix institut, mentre que en el segon, és un dels centres associats. Les ajudes provenen dels fons Next Generation de la Unió Europea. 

 

Formació en 3D

L'Institut Bonanova encapçala el projecte 'El perfil tècnic en les unitats 3D sanitàries. El binomi imatge per al diagnòstic i fabricació mecànica, hibridació de futur', que rebrà una ajuda de 220.000 euros. Vol impulsar la col·laboració entre centres de Formació Professional especialitzats en sanitat i indústria per a acostar a l'alumnat als nous perfils sorgits a partir de l'aparició de les Unitats 3D a les institucions sanitàries i empreses proveïdores. 

Els centres de formació professional IES Cotes Baixes (Alcoi, País Valencià) i Escoles professionals Salesianes de Sarrià (Barcelona), que són especialistes en fabricació mecànica, i Tolosako Inmakulada Lanbide Ikastola (Tolosa, País Basc), especialista en sanitat i la Institució sanitària de Sant Joan de Déu, pionera en la creació d'unitats 3D, seran socis del projecte. També hi dona suport i hi participa de forma activa l'Hospital del Mar, que aporta la seva experiència en aquest camp. 

L'objectiu principal del projecte recau en l'anàlisi d'aquestes unitats, de les diferents activitats que s'hi desenvolupen i dels diferents professionals que hi treballen, per a definir quins són aquests perfils en l'àmbit de la formació professional i quins serien els coneixements i les competències necessàries que haurien de tenir per a tenir-hi cabuda. Coneixements específics en anatomia, tècniques d'imatge, patologia, ús d'eines informàtiques de disseny i coneixement de tecnologia d'impressió additiva són imprescindibles.  

Com a resultat final, s'espera assolir la identificació de les competències d'aquests nous perfils i el disseny de propostes formatives de futur, bé per a incorporar complementàriament en els títols ja existents, bé perquè formin part de propostes d'especialització, hibridació o nous títols. 

 

Aplicació d'eines de realitat augmentada i realitat virtual

El segon projecte, 'Integración de herramientas de realidad aumentada y realidad virtual en el laboratorio y sala de autopsias de anatomía patológica', està dotat amb 219.946 euros i el coordinarà l'IES Ramón y Cajal de Múrcia. Vol impulsar les relacions entre centres de formació professional de l'àmbit sanitari, amb centres de l'àmbit informàtic i una empresa de desenvolupament d'eines de realitat virtual. Les entitats associades són, a banda de l'Institut Bonanova, l'IES Carlos Castilla de Cadis, l'IES Ribera del Tajo de Toledo i l'empresa Innoarea. 

Aquest projecte pretén la incorporació de realitat virtual i de realitat augmentada, mixta i estesa, per a la recreació de protocols de laboratoris immersius en què l'alumnat pot participar en experiències en un entorn interactiu per a la capacitació, aplicant la metodologia de gamificació, ser avaluat i generar mètriques de resultats individuals. Un dels productes que es generarà és una sala de necròpsies, que permetrà a l'alumne, juntament amb l'anatomopatòleg, interactuar amb òrgans amb diferents patologies, fent de forma sistemàtica una autòpsia instrumentalitzada íntegra o virtòpsia. 

En aquest sentit, la transferència de coneixements bidireccional entre el professorat i l'empresa aportarà rigor científic als productes generats i els centres educatius s'enriquiran amb els aspectes tecnològics. Com a resultat final es persegueix dotar la formació professional de més caràcter innovador, augmentar-ne la difusió i traslladar un procés educatiu de qualitat a l'alumnat.

Compromís social

  • Compromís social
Entitat col·laboradora

© 2006 - 2024 Parc de Salut Mar · Avís Legal i Privacitat de dades | Política de Cookies | Accessibilitat