Donant la veu al pacient i als professionals sobre l’edifici nou de l’Hospital del Mar

La participació de professionals, pacients i familiars en un estudi ha permès conèixer la seva experiència sobre el confort, els espais i la informació en relació amb els serveis d'Urgències, Hospitals de Dia, Bloc Obstètric i Radioteràpia. 50 informants distribuïts en 10 grups focals i entrevistes amb informants clau han fixat 66 propostes, especialment en relació amb els espais, el confort i la informació. D'aquestes, només se n'han descartat tres i 16 estan en estudi, mentre 25 ja estaven previstes i les 22 restants s'han afegit al projecte.

L’organització dels espais

  • Separar els circuits d’entrada i sortida de pacients i acompanyants dels circuits dels professionals.
  • Canviar la ubicació del box d’aturades i treure’l de la vista general.
  • A Urgències, la sala d’espera per a la família i acompanyants hauria d’estar més a prop de l’espai assistencial.
  • Compartimentar les sales d’espera i que no siguin diàfanes.
  • Les sales de tractament compartides però amb un màxim de quatre pacients i opció a espais individuals.
  • Separar les sales d’espera de les urgències ginecològiques i les obstètriques.
  • Sales de dilatació individuals.
  • Sala de monitoratge compartida.
  • A Urgències i a Obstetrícia, el pacient amb acompanyant al box.
  • En sales de tractament d’hospital de dia, l’acompanyant a la sala d’espera.
  • Als Hospitals de Dia i a Radioteràpia, separar l’entrada i sortida de la sala de tractament.

El confort

  • Als boxs
  • Les lliteres són dures.
  • Les llums haurien de ser regulables.
  • Cal millorar el sistema per guardar les pertinences: armariets.
  • Més lavabos a l’àrea assistencial.
  • Banys i dutxes més grans.
  • A les sales d’espera
  • Potenciar la llum natural.
  • Les cadires són dures i incòmodes.
  • No hi ha accés a wifi.
  • Més endolls.
  • Lavabos per a acompanyants.
  • Colors càlids i neutres.
  • A les sales de tractament
  • Armariets per a abrics, etc.
  • Butaques amb espai per deixar objectes personals (mòbil, bossa, tauleta tàctil, etc.).
  • Lavabos d’ús exclusiu per a pacients a l’interior de la sala o molt propers.
  • Lavabos per als professionals.
  • Algun llit per si és necessari per a algun pacient.
  • Llits articulats per realitzar exploracions a la sala de dilatació.
  • Renovar el mobiliari de la sala de dilatació.
  • Possibilitat de regular la temperatura.
  • Colors càlids i neutres.
  • Accés a wifi.
  • Més endolls.

Els processos informatius clínics

  • En general, s’utilitzen espais no adequats per proporcionar la informació clínica del pacient, especialment per donar males notícies.
  • Intimitat als espais per informar.
  • Temps per assimilar males notícies.
  • Valoració positiva dels pacients sobre els processos d’informació clínica.
  • Valoració negativa dels professionals, sovint ni la persona (administrativa) ni els espais són els més adequats.
  • Més guies informatives sobre les patologies.
  • Les pautes de tractament i les recomanacions preferiblement per escrit i personalitzades.

Els processos informatius generals

  • Senyalització vistosa: lletres, números, colors, etc. I també en castellà.
  • Les línies al terra confonen.
  • Bona valoració de les pantalles informatives.
  • Material informatiu de salut, premsa i revistes a les sales d’espera.

L’organització assistencial

  • Organitzar les visites amb la lògica de les unitats funcionals. Exemple: la Unitat de Patologia Mamària concentra les visites de la pacient en els mateixos espais i en el mateix dia.
  • La visita d’infermeria s’hauria d’organitzar immediatament després de la visita del metge, especialment quan es comunica el diagnòstic.

Usuaris amb diversitat funcional

  • Espais reduïts i no adaptats.
  • Dificultat de pas amb les cadires.
  • Mostradors d’admissió i informació massa alts.
  • No hi ha elevadors ni altres elements tècnics per a cadires.
  • Accés amb molta pendent per a cadires de rodes a l’Esperança.
  • Banys petits per passar amb cadira de rodes i alguns no adaptats o amb manteniment deficitari.
  • Ascensors accessibles amb cadira de rodes.
  • Senyalització en Braille i indicacions sonores.

Passeig Marítim, 25-29

08003 Barcelona

Tel. 93 248 32 64

info@parcdesalutmar.cat